Joaquim Paulo Serra

Email: pserra@ubi.pt
Profession: Full Professor
Institution: Universidade da Beira Interior (UBI)
Group: Communication and Media
J. Paulo Serra has a PhD in Communication Sciences. He is Full Professor at the Department of Communication Sciences of UBI. He is currently the scientific coordinator of Labcom.IFP, and, at a national level, the Chairman of the Portuguese Association of Communication Sciences.

Publications

    Books (author)
  • Serra, Joaquim Paulo (2008) Manual de Teoria da Comunicação. Covilhã: UBI, Livros Labcom. [URL]
  • Serra, Joaquim Paulo (2003) Informação e Sentido. O Estatuto Epistemológico da Informação. Covilhã: Universidade da Beira Interior, série Ubianas. [URL]
  • Serra, Joaquim Paulo (1998) A Informação como Utopia. Covilhã: Universidade da Beira Interior, série Estudos em Comunicação. [URL]
  • Books (editor)
  • Piñeiro-Naval, V. & Serra, P. (2018) Cultura, Património e Turismo na Sociedade Digital: Uma perspetiva ibérica. Covilhã: Editora LabCom.IFP. ISBN: 978-989-654-463-8.
  • Paulo Serra, J. & Gonçalves, G. (2016) Politics and Web 2.0: The participation gap. Delaware, USA: Vernon Press.
  • Paulo Serra, J., Camilo, E. & Gonçalves, G. (editors) (2014) Political participation and web 2.0. Covilhã: LabCom Books. ISBN: 978-989-654-133-0.
  • Palacios, Annamaria & Serra, Joaquim Paulo (2011) Pragmática: Comunicação Publicitária e Marketing. Covilhã: Livros LabCom. [URL]
  • Santos, José Manuel, Alves, Pedro M. S. & Serra, Joaquim Paulo (2011) Filosofias da Comunicação. Covilhã: Livros Labcom.
  • Serra, Joaquim Paulo & Canavilhas, João (2009) Informação e Persuasão na Web. Relatório de um Projecto. Covilhã: Livros Labcom. [URL]
  • Serra, Joaquim Paulo & Ferreira, Ivone (2008) Retórica e Mediatização - da Escrita à Internet. Covilhã: Livros Labcom. [URL]
  • Fidalgo, António & Serra, Joaquim Paulo (2005) Ciências da Comunicação em Congresso na Covilhã, Actas do III SOPCOM, VI LUSOCOM e II IBÉRICO, Volume 4, Campos da Comunicação. Covilhã: LABCOM, Universidade da Beira Interior. [URL]
  • Fidalgo, António & Serra, Joaquim Paulo (2005) Ciências da Comunicação em Congresso na Covilhã, Actas do III SOPCOM, VI LUSOCOM e II IBÉRICO, Volume 3, Visões Disciplinares. Covilhã: LABCOM, Universidade da Beira Interior. [URL]
  • Fidalgo, António & Serra, Joaquim Paulo (2005) Ciências da Comunicação em Congresso na Covilhã, Actas do III SOPCOM, VI LUSOCOM e II IBÉRICO, Volume 2, Teorias e Estratégias Discursivas. Covilhã: LABCOM, Universidade da Beira Interior. [URL]
  • Fidalgo, António & Serra, Joaquim Paulo (2005) Ciências da Comunicação em Congresso na Covilhã, Actas do III SOPCOM, VI LUSOCOM e II IBÉRICO, Volume 1, Estética e Tecnologias da Imagem. Covilhã: LABCOM, Universidade da Beira Interior. [URL]
  • Rosa, José & Serra, Joaquim Paulo (2005) Da fé na Comunicação à comunicação da Fé. Covilhã: Universidade da Beira Interior. [URL]
  • Fidalgo, António & Serra, Joaquim Paulo (2003) Informação e Comunicação Online, Volume I – Jornalismo Online. Covilhã: Universidade da Beira Interior. [URL]
  • Articles
  • Piñeiro-Naval, V. & Serra, P. (2019) Las instituciones municipales portuguesas y su adopción de las tecnologías 2.0: propuesta de un Indicador de Web Social. Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información, 33(78), 13-28. DOI: DOI: http://dx.doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2019.78.57957.
  • Piñeiro-Naval, V. & Serra, P. (2019) How Do Destinations Frame Cultural Heritage? Content Analysis of Portugal’s Municipal Websites. Sustainability, 11(4), Article 947. DOI: DOI: http://dx.doi.org/10.3390/su11040947.
  • Gradim, A., Serra, P. & Piñeiro-Naval, V. (2018) The presence of Lusophony in the epistemic field of Communication Sciences: 10 years of themed studies [A presença da lusofonia no espaço epistémico das Ciências da Comunicação: 10 anos de estudos temáticos]. Comunicação e Sociedade, 34, 197-210. DOI: http://dx.doi.org/10.17231/comsoc.34(2018).2944.
  • Piñeiro-Naval, V., Mangana, R. & Serra, P. (2018) Validación del Índice de Calidad Formal como modelo para la evaluación de websites: el caso de la e-Administración local portuguesa. Transinformação, 30(2), 153-165. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2318-08892018000200002.
  • Piñeiro-Naval, V., Serra, P. & Mangana, R. (2017) Local development and tourism. The socio-economic impact of digital communication in Portugal [Desarrollo local y turismo. El impacto socioeconómico de la comunicación digital en Portugal]. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 1515-1535. DOI: http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2017-1232en. [.
  • Serra, Joaquim Paulo (2012) Corpos. in Revista Estúdio: Artistas sobre Outras Obras, 3 (5), 396-7.
  • Serra, Joaquim Paulo (2011) Identidades. Revista Estúdio: Artistas sobre Outras Obras, Volume 2, Número 3 (Verão de 2011), Centro de Investigação e Estudo em Belas Artes, Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa, pp. 34-6.
  • Serra, Joaquim Paulo (2010) Vigilâncias. Revista Estúdio: Artistas sobre Outras Obras, Ano I, Número 2, Centro de Investigação e Estudo em Belas Artes, Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa, pp. 146-9.
  • Serra, Joaquim Paulo (2010) Apropriações. Revista Estúdio: Artistas sobre Outras Obras, Ano I, Número 1, Centro de Investigação e Estudo em Belas Artes, Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa, pp. 190-1.
  • Serra, Joaquim Paulo (2009) Persuasão e propaganda: os limites da retórica na sociedade mediatizada. Revista Comunicação e Sociedade, Nº 16 - Comunicação, argumentação, retórica, Braga, CECS - Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Húmus, pp. 85-100 (Coordenação de Moisés de Lemos Martins & Rui Grácio).
  • Serra, Joaquim Paulo (2009) Internet e mediamorfose: o impacto dos blogs nos jornais. Biblioteca On-line de Ciências da Comunicação. [URL]
  • Serra, Joaquim Paulo & Canavilhas, João (2009) Informação e persuasão na Web: o caso das páginas das universidades. Biblioteca On-line de Ciências da Comunicação. [URL]
  • Serra, Joaquim Paulo (2007) Community and mediation. Estudos em Comunicação / Communication Studies / Estudios en Comunicación / Études en Communication, Covilhã, Labcom – Universidade da Beira Interior, Nº 1, Abril de 2007, pp. 103-118. [URL]
  • Serra, Joaquim Paulo (2006) A relação entre os blogs e os outros media: o caso da blogosfera portuguesa. prisma.com, Revista de Ciências da Informação e da Comunicação do CETAC, Nº 3, Outubro de 2006, http://prisma.cetac.up.pt, pp. 530-553. [URL]
  • Serra, Joaquim Paulo (2003) A televisão e a visibilidade como variável estética. Contemporanea. Revista de Comunicação e Cultura/Journal of Communication and Culture, Nº 1, Universidade Federal da Bahia, Brasil, Dezembro de 2003, pp. 9-25.
  • Serra, Joaquim Paulo (2003) O princípio da credibilidade na selecção da informação mediática. Animus. Revista Interamericana da Comunicação Midiática, Nº 1, Universidade Federal de Santa Maria, Brasil, pp. 37-49.
  • Chapters in books
  • Piñeiro-Naval, V. & Serra, P. (2018) O potencial turístico da web local. Uma análise à comunicação digital das autarquias portuguesas. In V. Piñeiro-Naval & P. Serra (Eds.), Cultura, Património e Turismo na Sociedade Digital: Uma perspetiva ibérica (pp. 157-184). Covilhã: Editora LabCom.IFP. ISBN: 978-989-654-463-8.
  • Gonçalves, G. & Paulo Serra, J. (2015) Online relationship management and digital participation in the political sphere: a communicative myth? In Ana Duarte Melo, Ian Somerville & Gisela Gonçalves , Organisational and Strategic Communication Research: European Perspectives II (pp. 9-26).
  • Serra, Joaquim Paulo (2011) Iluminismo e comunicação – de Locke a Kant. In José Manuel Santos, Pedro M. S. Alves & Joaquim Paulo Serra, Filosofias da Comunicação, Covilhã: Livros Labcom.
  • Serra, Joaquim Paulo (2011) Imagens da ironia na publicidade. In Annamaria Palacios & Paulo Serra (Orgs.), Pragmática: Comunicação Publicitária e Marketing (pp. 43-61). Covilhã: Livros LabCom.
  • Serra, Joaquim Paulo (2011) La confusión entre información y publicidad: el caso de las revistas. In Juan Carlos Suárez Villegas (Ed.), La Ética de la Comunicación a Comienzo del Siglo XXI (Libro de Actas del I Congreso Internacional de Ética de la Comunicación) (pp. 548-560). Sevilha: Edufora. [URL]
  • Serra, Joaquim Paulo (2009) Os blogs e a questão do agendamento. In Jesus Miguel Flores Vivar & Francisco Esteve Ramírez (Org.), Periodismo Web 2.0 (pp. 313-324). Madrid: Editorial Fragua.
  • Serra, Joaquim Paulo (2008) Credibilidade e Internet. In Paulo Serra & Ivone Ferreira (Org.), Retórica e Mediatização - da Escrita à Internet (pp. 146-162). Covilhã: Livros Labcom.
  • Serra, Joaquim Paulo (2007) Internet e credibilidade – o caso dos blogs. In Eduardo J. M. Camilo & Fco Javier Gómez Tarín (Eds.), Saberes para Compartir / Partilhar Saberes (pp. 13-46). Covilhã: Universidade da Beira Interior, Universitat Jaume I.
  • Serra, Joaquim Paulo (2007) Web e credibilidade. O caso dos blogs. In Margarita Ledo Andión (Ed.), Comunicación Local no Espazo Lusófono. Relatorios do VII Congreso Internacional de Comunicación Lusófona – Lusocom 2006 (pp. 417-428). Santiago de Compostela: AGACOM, 2007.
Support:
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
União Europeia
Quadro de Referência Estratégico Nacional
Programa Operacional Factores de Competitividade
Universidade da Beira Interior
2024  ©  Communication & Arts